Gaming har blitt en publikumsport, og det er ikke bare de profesjonelle spillerne og store lagene som kan få mange tilskuere. Det er flere nordmenn som lever av å spille, og da er de store plattformene som Twitch eller Mixer sentrale.

Det er mulig å sende direkte også på de litt mer brede videotjenestene, og da er det selvfølgelig først og fremst YouTube som vi tenker på. Samtidig har Twitch, Mixer og lignende tjenester en mye mer spisset profil mot spillere. Det gjør de også mye mer attraktive som annonseplattformer mot de aldersgrupper som spiller mer enn andre, og det er helt sikkert derfor dette markedet også har fått så mye fokus i det siste.

Det er Microsoft som står bak Mixer, etter å ha kjøpt opp selskapet som opprinnelig het Beam lanserte tjenesten sin i 2016. Microsoft har lagt en god del penger på bordet for å øke populariteten til Mixer, blant annet ved å inngå lukrative eksklusive avtaler med noen av de mest populære spill-personlighetene. Det er viktig å huske på at kjente spillere som Ninja kan ha mange millioner faste seere.