Det har vært mulig å spille på PC-er helt siden denne plattformens spede begynnelse. De aller første spillene var tekstbaserte, men etter hvert utkonkurrerte de fleksible PC-ene selv 80-tallets populære spillmaskiner som Commodore 64 eller Amiga. Det er denne fleksibiliteten som den dag i dag gjør det mulig å bygge ekstremt fleksible og kraftfulle PC-er til spill.

Fordeler med PC til spill

En PC er per definisjon modulær, og det er en forutsetning for det som er de store fordelene med en PC:

  • En PC kan oppgraderes på en helt annen måte enn konsoller. Det vil selvfølgelig være teknologiskifter som gjør det nødvendig å bytte ut nesten alle deler, men med noen års horisont er det ofte mulig å oppgradere. Da er det for eksempel mulig å oppgradere grafikk, minne eller prosessor.
  • Sammenlignet med konsoller, da spesielt de fra Microsoft og Sony, har PC-er et overtak i form av rå ytelse. Det er ikke alltid at tall viser det komplette bildet, og for eksempel er Nintendo Switch svært populær til tross for svakere komponenter. Likevel vil det samme spillet ofte kjøre raskere med bedre grafikk og raskere oppdateringer enn på konsoll.
  • Det er mange som vil hevde at PC-plattformen legger til rette for den optimale spillopplevelsen, med fullstendig frihet hva angår hvilken skjerm og kontrollere man skal benytte seg av. For profesjonelle spillere er for eksempel bruken av mus avgjørende.

Ulemper med PC-plattformen

I mange tilfeller så vil de samme egenskapene kunne være både fordeler og ulemper, det gjelder også i forbindelse med det å benytte en PC til spill.

  • Fleksibiliteten medfører at sluttbrukeren helst bør kunne i hvert fall det mest grunnleggende om hvordan en PC-fungerer. Hvis man kjøper en konsoll er det ofte bare nødvendig å koble til strøm, logge inn og begynne å spill.
  • I og med at det finnes et ubegrenset antall forskjellige kombinasjoner av PC-komponenter, vil også spill kunne oppleves veldig forskjellig. På en konsoll der for eksempel Nintendo, Sony eller Microsoft har full kontroll vil opplevelsen være mer forutsigbar.
  • Det er langt fra alle spill som gis ut til alle plattformer, og i mange tilfeller får PC-spillerne ikke noen versjon av populære konsollspill. Det kan enten være fordi utviklerne heller prioriterer de mer innbringende konsollversjonene, eller fordi Sony eller Microsoft har avtalt at en spillserie skal være eksklusiv til enten Xbox eller PlayStation.

Fordelene og ulempene er altså på mange måter to sider av samme sak. Der noen ser fleksibilitet og frihet vil andre se kompliserte løsninger og uforutsigbarhet. Det finnes altså ikke noen fasitsvar for hva som er best av PC og konsoll. Derfor er det også mange entusiaster som velger å benytte både PC og konsoll, da får man fordelene fra begge plattformer.