Grafikken er selvfølgelig en helt sentral del av spillopplevelsen, og her flyttes grensene for hva som er mulig hele tiden. Kapasiteten til både grafikk-kort til PC og grafikkløsningene i konsoller blir hele tiden mer avanserte, med ekstreme mengder kjerner og antall beregninger per sekund.

Nvidia eller AMD?

Hvis man ser bort ifra integrerte grafikkløsninger er det egentlig bare Nvidia og AMD som tilbyr grafikk-løsninger til PC. I dag er det Nvidia som er den klare lederen når det kommer til ytelse, samtidig som AMD kan tilby god verdi for pengene hvis ekstrem ytelse ikke er høyeste prioritet. Dessuten har AMD også hatt fremgang på konsoll-markedet, der de skal levere grafikken til neste generasjon Xbox og PlayStation. Det er mange som håper at AMD skal komme litt nærmere Nvidia i fremtiden, slik at konkurransen i markedet blir enda sterkere.

Samtidig kan det være sunt at AMD ikke er helt i tet på grafikkmarkedet. I forhold til vanlige prosessorer er de nemlig på god vei mot å fullstendig knuse Intel, med en rekke fantastisk gode lanseringer i nyere tid. Dette viser hvor raskt et marked kan snu, men hvis AMD plutselig skulle innta en dominerende rolle både når det kommer til prosessorer og grafikk, så er det neppe positivt for konkurransen.

Raytracing gir mer realistisk grafikk

Det er en stund siden Nvidia lanserte sin RTX-teknologi, med lovnader om fantastiske raytracing-effekter. Hensikten med raytracing, eller strålesporing som noen kaller det på norsk, handler om at grafikken bygges opp ved å lyssette miljøer og spore lys og farger fra forskjellige kilder. Det betyr at man i et perfekt scenario vil oppleve grafikk som er nesten helt realistisk med tanke på refleksjoner, speilinger i vann og mye mer. Det er sikkert noen som husker de aller første demonstrasjonene av RTX, der det var mye fokus på hvordan man da for eksempel kunne se refleksjoner av andre deltakere i et spill i vannpytter.

Raytracing stiller samtidig store krav til ytelse, og det var definitivt mange som var skuffet over ytelsen til de første RTX-kortene fra Nvidia. Selv om raytracing-effektene var imponerende la de beslag på så mye ytelse at det gikk ut over andre faktorer som antall oppdateringer per sekund.

AMD har også kastet seg over raytracing, de hadde sannsynligvis ikke så mye valg med tanke på Nvidias fokus, og den neste konsollgenerasjonen vil inkludere noen form for raytracing-grafikk fra AMD i både den neste Xbox-en og PlayStation-konsollen.