I lang tid var oppløsning, i noen tilfeller sammen med realistisk gjengivelse av farger, det eneste som virkelig hadde noe å si når man skulle kjøpe ny skjerm. I takt med at skjermprisene har rast nedover og oppløsningen har blitt høyere og høyere, er det nå oppdateringsfrekvens som alt flere også tar med i beregningen.

Men hva er det som gjør at moderne skjermer til gaming kan koste godt over 10 000? Frekvensen til en skjerm sier helt enkelt noe om hvor mange ganger per sekund som skjermen kan vise et nytt bilde. Dette har selvfølgelig ikke noe å si hvis ikke PC-en kan levere like mange oppdateringer, og de aller beste skjermene har systemer som gjør at frekvensen samkjøres med grafikk-kortet i PC-en. I dag er det vanlig med frekvenser rundt for eksempel 144 Hz, men har så høye frekvenser virkelig noe å si for en vanlig spiller?

Mange vil kunne se forskjell på en skjerm med svært lav frekvens og en gamingskjerm med høy frekvens, men det er sannsynligvis få spillere som kan omsette dette til en virkelig fordel i spill. Det er fortsatt mye trening som gjør en spiller god.