Det er ikke veldig lenge siden alt av spill ble distribuert på CD og andre proprietære løsninger. I takt med raskere bredbånd, og alt mer dynamisk oppdaterte spill, så foregår en stor del av distribusjon i dag via de forskjellige spillbutikkene på nett. Det handler om for eksempel butikkene Steam og Epic Game Store.

I dag er det Steam som dominerer dette markedet, men det er selvfølgelig mange andre som prøver å slå seg fram. På mange måter ligner dette på strømming, der det er mest lukrativt å etablere sin egen tjeneste.

I tillegg til disse spillbutikkene på PC-plattformen finnes det selvfølgelig også egne spillbutikker til både Xbox, Nintendo og PlayStation. Disse har også overtatt en svært stor del av distribusjonen på disse plattformene.

En sterkt medvirkende årsak til denne utviklingen er også dagens dynamiske spillinnhold. På godt og vondt er et spill sjelden helt ferdig når det lanseres, og det er helt nødvendig med en kanal for oppdateringer. Dessuten selges det også mye nedlastbart innhold, som sømløst legges til i opplevelsen når man kjøper via Steam eller andre nettbutikker. Det er selvfølgelig også positivt for spillutviklerne.

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *