På nesten alle plattformer er det mulig å finne touchskjermer, og i stadig større grad spiller vi også på plattformer med skjermer der det er mulig å styre handlingen med fingrene. På mobil er det helt nødvendig; det er få spillere som vil koble til noen eksterne kontrollere, og mobilhistorien kan skilte med noen skikkelige fiaskoer hva angår spill-mobiler med egne kontrollere. Men betyr dette at tastatur og mus har spilt ut rollen sin som kontrollere? Definitivt ikke, mange spillere sverger fortsatt til de mer tradisjonelle måtene å styre på.
Det er vanskelig å slå mus og tastatur på nøyaktighet
Det er sikkert mange ikke-gamere som synes det er rart at det er tastatur og mus som er den foretrukne måten å spille for mange profesjonelle spillere. Det er lett å tenke seg at det er tilbehør som passer best til mer seriøs bruk av PC eller Mac. Likevel er det ingenting som kan matche nøyaktigheten til en god spillmus. Dette gjelder ikke bare strategispill og andre lignende spill, men i like stor grad også førsteperson skytespill. De spesifikke spillmusene har ofte enda høyere oppløsning enn vanlige mus, målt med såkalt DPI. Dessuten er det gjort alt for at det ikke skal oppstå forsinkelser, og det er derfor mange også foretrekker mus med ledning over trådløst.
Mange spillmus har en rekke programmerbare knapper, men i tillegg til disse bruker nesten alle gamere tastatur. Det finnes et kjempestort marked for spilltastatur, med alt fra RGB-belysning til en rekke programmerbare makro-knapper. For vanlige spill er det nesten bare vanlige tastatur som gjelder, spesielle kontrollere til flysimulatorer er bare for veldig spesielt interesserte.
Men hva med vanlige gamere med konsoll?
På PC spiller mange da altså med mus og tastatur, men på konsoll er det langt ifra like vanlig. Til Xbox eller PlayStation er det noen som kobler til tastatur og mus, men til Nintendo Switch er det ekstremt lite sannsynlig at noen faktisk tar seg bryet med dette.
Det er helt enkelt slik at den tradisjonelle håndholdte kontrollen er ekstremt praktisk, og Nintendo Switch tar jo også dette et steg lenger ved å integrere alt i ett. Også til kommende generasjoner av spillkonsoller vil det være kontrollere som står i sentrum, og en grunn til at man kjøper en konsoll er jo at det skal være enkelt og greit å komme i gang.
På den måten er de håndholdte kontrollere en løsning mellom mus/tastatur og touch-skjerm. Samtidig utfordres selvfølgelig også grensene for hvordan spill styres hele tiden. Virtuell virkelighet har ikke blitt noen gigantisk suksess enda, men der dukker det jo også opp helt nye måter å styre spill på. Dette blir en spennende utvikling å følge med på.