I  takt  med  at  de  digitale  spillbutikkene  overtar  en  stadig  større  del  av  markedet  er  det  også  noen  som  mener  at  denne  utviklingen  ikke  er  udelt  heldig.  Det  er  spesielt  det  direkte  eierskapet  til  en  fysisk  disk  som  mangler.  Hvis  man  leser  vilkårene  nøye  vil  man  legge  merke  til  at  det  er  mange  spill  som  man  ikke  eier  i  det  hele  tatt.  Samtidig  er  dette  noe  de  aller  fleste  kjenner  fra  strømmetjenester  som  Spotify,  og  det  er  likevel  få  som  kjøper  fysiske  CD-er  eller  andre  medier.
En annen stor utfordring for de fysiske mediene er at det er svært få spill som kan spilles uten oppgraderinger, funksjon for flerspiller eller andre deler som er avhengig av tilgang til nett. Det kan egentlig også gjøre at det helt enkelt ikke gir mening å eie en fysisk versjon. Retrospill til for eksempel Commodore 64 kan kjøre like fint i dag som for 35 år siden, men hvis dagens spill skal kunne oppleves på noen type plattform i fremtiden er det nødvendig å finne en måte å arkivere spill på. Slik kan de spilles også etter at utvikleren kanskje har gått konkurs eller lagt ned for mange år siden.