I takt med at de digitale spillbutikkene overtar en stadig større del av markedet er det også noen som mener at denne utviklingen ikke er udelt heldig. Det er spesielt det direkte eierskapet til en fysisk disk som mangler. Hvis man leser vilkårene nøye vil man legge merke til at det er mange spill som man ikke eier i det hele tatt. Samtidig er dette noe de aller fleste kjenner fra strømmetjenester som Spotify, og det er likevel få som kjøper fysiske CD-er eller andre medier.
En annen stor utfordring for de fysiske mediene er at det er svært få spill som kan spilles uten oppgraderinger, funksjon for flerspiller eller andre deler som er avhengig av tilgang til nett. Det kan egentlig også gjøre at det helt enkelt ikke gir mening å eie en fysisk versjon. Retrospill til for eksempel Commodore 64 kan kjøre like fint i dag som for 35 år siden, men hvis dagens spill skal kunne oppleves på noen type plattform i fremtiden er det nødvendig å finne en måte å arkivere spill på. Slik kan de spilles også etter at utvikleren kanskje har gått konkurs eller lagt ned for mange år siden.