Google kan være et uforutsigbart selskap. Noen tjenester, som det klassiske søket, kart og GMail, er gigantiske suksesser. Samtidig finnes det en mengde Google-tjenester som er lagt ned etter å ha tapt konkurransen mot andre alternativer. Det gjelder ikke bare små prøveprosjekter, men også gigantiske satsinger som Google+. Denne historikken har sannsynligvis vært en årsak til at mange er skeptiske til Google Stadia, som er Googles forsøk på å levere en strømmetjeneste for spill.
Hva er egentlig Google Stadia?
I utgangspunktet er verdiforslaget til Google Stadia enkelt. Det handler om å levere en spillopplevelse helt uten en konsoll eller PC. På samme måte som man strømmer musikk med Spotify uten noen form for fysisk anlegg eller plater, skal det være mulig å spille uten behov for noe annet enn internett og en enhet med en skjerm. Det er likevel mange som er relativt forvirret med tanke på hva det egentlig er Google har prøvd å levere.
Det finnes både en gratisversjon og en betalt versjon, Stadia Pro, av Google Stadia. I tillegg er det mulig å kjøpe en egen Stadia-kontroller, og en Chromecast Ultra for å strømme innhold. Dessuten er det mulig å benytte enkelte av Googles egne telefoner, og etter hvert andre til å strømme innhold.
Likevel blir det enda mer komplisert, da et Stadia Pro abonnement ikke gir tilgang til noe ubegrenset bibliotek med spill. Stadia-kunder må kjøpe spill i tillegg, noen ganger med en litt bedre pris – men det er også mange som har lagt merke til at enkelte spill kan være dyrere på Stadia sammenlignet med andre butikker.
Så langt fremstår Google Stadia nesten som litt uferdig, og det er ikke lett å spå fremtiden til tjenesten.