Gaming er en fritidssyssel som etter hvert har tatt større og større plass i hverdagen til de yngre generasjonene. Selv er jeg medlem av en generasjon som definitivt nå bør defineres som «voksen», men spilling på datamaskin eller konsoll er fortsatt en stor interesse for meg personlig.
Gaming som hobby
Jeg velger å tro at jeg vokste opp i de første generasjonene da gaming ble mer normalisert som hobby og fritidssyssel. I min generasjon var fotball og andre aktiviteter fortsatt dominerende blant unge da vi vokste opp, men det var stor aksept for at når fotballtreningen var over, så kunne man sette seg å spille.
Nå til dags har jeg inntrykk av at dette forholdet har endret seg litt. Det kan tyde på at gaming har tatt større fokus fra de unge, og det kan virke som at det vies mye mer tid til gaming i forhold til andre aktiviteter. Dette er nok mye hjulpet av at man i dag finner store arrangementer med voldsomme pengepremier for de beste utøverne innenfor e-sport.
PC-utstyr og ekstralys
Salget av PC-utstyr og tilbehør har tilsynelatende skutt i været, og det virker ikke unormalt at unge bruker alle konfirmasjonspengene sine på gaming-rommet. Spillrommet består gjerne av en veldig dyr PC, pult, stol og masse ekstralys for å få rommet til å skinne. Mange kjøper mye ekstralys med farger, noe som både er praktisk og estetisk viktig. Ekstralys kan kjøpes i mange former og farger, og det er gjerne aktuelt å koble slike lys til en smart-enhet/hub som kan styre disse lysene via mobil. Hvis du ikke har ekstralys på gamingrommet ditt enda, er det kanskje på tide.
Gamere i søkelyset
Under 22. juli-markeringen i fjor ble gamere satt i søkelyset etter at tidligere statsminister Erna Solberg nevnte gaming i samme setning som ekstreme miljøer i en kommentar under selve minnemarkeringen.
Heldigvis har flere eksperter og kommentatorer kommet ut med støtteerklæring for gaming og gamere, hvor de avviser at disse elementene kan sammenlignes.
Populariteten av gaming gjør at aktiviteten stadig vekk får mer oppmerksomhet i media. Noe av oppmerksomheten er positiv, som når vi med glede kan lese om norske e-gamingutøvere som har gjort store ting og vunnet mesterskap i internasjonal sammenheng. Samtidig vil populariteten føre med seg en del negativ omtale, som for eksempel de vi kan lese om over.
Gaming er for alle
Som med all annen aktivitet, vil utenforskap innenfor dette området kunne skape uheldige situasjoner. Min påstand er at på grunn av det enorme mangfoldet av spill som er tilgjengelig, vil det være enklere for enhver og finne et spill som interesserer dem. Når man da i tillegg tar med i beregningen at gaming gjerne gjøres over internett, hvor avstander ikke har så stor betydning, skal det være mulig for alle og enhver å finne noen å spille sammen med.
Det er mye som kan gjøres for å få gaming til å være mer inkluderende. I første omgang kan spill-PC-er være veldig dyre, og folk er alt for raske til å kaste sine gamle enheter. Eldre spill-PC-er som ikke lenge dekker behovet, vil kunne være høyst aktuelle for noen med lavere budsjett. Uansett er ekstralys en ganske rimelig investering, og noe alle bør ta seg råd til.